Followers

07 January 2011

MARI MENCERABIH...... :- NIZRAN

Berikut adalah seperti yang disiarkan sekitar tahun 2006....

BizCom satukan usahawan bumiputera seluruh negara

KUALA LUMPUR 3 Mac – Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi akan mewujudkan sebanyak 111 kios BizCom (business community) di seluruh negara bagi membantu golongan usahawan bumiputera berinteraksi dengan lebih berkesan menerusi multimedia.

Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, BizCom akan mewujudkan satu komuniti usahawan bumiputera tanpa mengikut sektor dan struktur persatuan yang memerlukan pelantikan ketua dan jawatankuasa.

‘‘Penubuhan BizCom ini dilakukan setelah kementerian melihat ada sesetengah usahawan mempunyai persatuan tetapi dalam sektor-sektor tertentu, mereka bergerak sendirian.

‘‘Keadaan ini menyukarkan usahawan terlibat untuk mengetahui maklumat dan bantuan perniagaan yang ditawarkan, sekali gus terpinggir daripada arus perkembangan teknologi semasa,’’ katanya selepas merasmikan kios BizCom Medan Mara di sini hari ini.

Menurutnya, pada peringkat awal, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dipertanggungjawabkan membina 111 kios BizCom itu, setiap satu bernilai RM100,000 di semua pusat Majlis Pembangunan Usahawan Daerah (MPUD) seluruh negara.

‘‘Dengan hanya membayar yuran RM60 setahun, usahawan boleh mendapatkan perkhidmatan dan bantuan yang diperlukan selain mengetahui maklumat mengenai program-program yang disediakan kerajaan.

‘‘Di kios BizCom ini juga, usahawan boleh berbincang, mendapat nasihat dan diperkenalkan kepada perisian perniagaan,’’ katanya.

Katanya, buat permulaan ini, Mara akan menanggung 50 peratus yuran pendaftaran tahun pertama bagi usahawan-usahawan yang menyertai BizCom.

Katanya, menerusi BizCom, seramai 40,000 usahawan di bawah naungan Mara dan sekitar 120,000 usahawan bumiputera yang lain dapat menggunakan segala kemudahan yang disediakan termasuk mencari rakan kongsi dan jaringan perniagaan dengan lebih berkesan.

‘‘Kita mahu wujudkan budaya komuniti usahawan bumiputera yang sentiasa mengikuti perkembangan semasa dan menggunakan maklumat yang diperlukan untuk menghadapi era globalisasi,’’ jelasnya.

Sementara itu, beliau berkata, kios BizCom di seluruh negara akan dikendalikan oleh usahawan yang mempunyai latar belakang IT dan pembukaannya akan membuka peluang pekerjaan kepada lebih ramai graduan.

dipetik dari :

http://www.bicarajutawan.com/forum/t838/


Namunbegitu, apakah yang telah berlaku, satu projek yang melibatkan RM berjuta-juta nie?

jawapannya adalah...... TIADA APA-APA!!!! hohohohohoho


Namunbegitu.....

Kiosk2 Bizcom kini kalau saya tak salah sudah diambil atau dibawah MARA Negeri.


BERIKUT adalah CATATAN PERIBADI saya.

UNTUK MAKLUMAN PARA USAHAWAN BAIK BUMIPUTRA MAHUPUN BUKAN....

SEKIRANYA ANDA INGIN MEMASARKAN PRODUK ANDA DI INTERNET... BERAPAKAH KOS SEBENAR YANG ANDA PERLUKAN????

JAWAPANNYA : BAWAH RM1000.00!!!

Hish.... mahalnya.... biar betul.... takkan sebegitu mahal????

Baiklah tuan-tuan dan puan-puan, mari saya huraikan satu persatu... saya akan listkan breakdown untuk RM1000.00 itu.

1. Personal Computer
2. talian internet ( talian tetap atau broadband ) (mana-mana pun tetap lembab)
3. masa
kos memasarkan produk di internet? adalah?????


percumaaaaaaa   kosong.... sifar..... kalau ada siapa-siapa yang mengajak tuan-tuan dan puan-puan utk memasuki mana-mana laman web berbayar untuk tuan-tuan dan puan-puan pasarkan produk pada pendapat saya adalah mengarut!!!! TOTAL.

memasarkan produk didalam internet adalah satu konsep "perfect competition!!! bukan MONOPOLY... BUKAN OLYGOPOLY... tetapi adalah PERFECT COMPETITION. 

Persoalannya adalah, apakah itu Perfect competition???

Perfect competition atau Persaingan Lengkap/Bebas adalah satu konsep ekonomi yang menerangkan beberapa 

Dalam Teori ekonomi, dikatakan didalam sesuatu pasaran, terdapat berbagai variasi penjual dan pembeli yang wujud. Oleh yang demikian, untuk sesuatu industri ataupun jenis perniagaan akan terdapat berbagai penjual / yang menyediakan perkhidmatan tersebut, dan terdapat juga berbagai-bagai / ramai pembeli atau kategori pelanggan yang ingin mendapatkan khidmat tersebut.

Oleh yang demikian,pembekal atau penyedia perkhidmatan didalam  pasaran secara amnya dibahagikan kepada 3 jenis. Monopoli, Oligopoli dan Persaingan lengkap. Monopoli boleh kita lihat seperti Syarikat yang menyediakan perkhidmatan seperti talian komunikasi atau pembekal tenaga elektrik atau Penyedia perkhidmatan kapal terbang.  (tak banyak player / pembekal, membuatkan mereka mampu untuk membuat penetapan harga mereka sendiri, pengguna terpaksa menggunakan perkhidmatan mereka) kerana produk atau perkhidmatan mereka kurang pesaingnya, atau produk alternatif lain yang hampir sama dengan produk mereka.

oligopoli pula adalah seperti syarikat2 pembekal petrol.Tidak terlalu banyak syarikat yang menyediakan khidmat tersebut, tetapi masing-masing bergantung  rapat antara satu sama lain. Hampir tiada jurang perbezaan terhadap harga barang yang di tawarkan! Sedikit perbezaan akan membuatkan pengguna beralih ke syarikat lawan / syarikat lain. Perbezaan produk antara satu sama lain pula sangat kurang, atau hampir sama. Perbezaan mungkin dari segi promosi dan lain-lain.

Manakala Persaingan lengkap/bebas pula adalah terdapat ramai pembekal dan penjual kepada produk yang ditawarkan. Dan produk tersebut tiada beza. Sini jual sayur taugeh, jalan depan sedikit pun jual sayur taugeh!.Sebagai contoh, pasar malam!! dalam jarak 10 meter, terdapat hampir 10 produk yang sama! Pengguna / pelanggan boleh tawarkan harga kepada penjual, sekiranya penjual A tidak mahu menurunkan harga, pengguna boleh teruskan pergi ke Penjual B sebagai contoh.  Dengan erti kata lain, sekiranya pengguna dah bertanya sehingga ke penjual B, walaupun terdapat sedikit perbezaan harga, kadang-kadang pengguna beli juga, sebab MALAS NAK JALAN KE BELAKANG ATAU KE PENGGUNA A!!!!

Ok, sekiranya kita memahami akan maksud Persaingan Lengkap ini maka kita akan sedar akan betapa kritikal dan pentingnya untuk menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan kita.

kita akan sedar bahawa 

1. Kalau pelanggan kita tidak berpuas hati dengan kualiti kita sebagai penjual, maka pelanggan kita akan lari / pergi ke penjual yang lain. Simple, mudah , tepat , kemas dan sempurna!!!!!

Jadi apakah maksud atau kriteria sebagai Penjual yang berkualiti??? Kita nak berkualiti dari segi apa.... Bila ditanya kepada mana-mana usahawan, dengan pantas usahawan akan jawab... eh... produk saya berkualiti bla bla bla....

jadi ceritanya adalah... memang le produk tersebut adalah berkualiti, memanglah masakan di kedai puan sedap, memanglah kereta yang tuan cuci berkilat-kilat, tetapi apakah nilai tambah yang tuan sediakan? apakah kualiti yang tuan berikan membuatkan pelanggan tuan akan terus setia datang ke kedai tuan? ````````



TO BE CONTINUED